dijous, 17 d’abril del 2008

LA METAFÍSICA DE L'EMPENEDIMENT (v.0)

Nietzsche va dir una volta que l'empenediment era indecent, però no va anar més enllà a la hora de matitzar aquesta afirmació. No va molestar-se massa per donar a entendre quin era el significat concret rera la indecència que d'aquesta forma deia se'n anava. Pensava en la moralitat, en la virtut, en la integritat?

Per estar-se segur un hauria de revisar amb cura la seva obra, i arribar a veure així que allò que venia de funest en aquest empenedir-se era el fet de renenegar de una part de un, de perdre així la puresa de la individualitat, sense merma, sense la intromissió de la col·lectivitat, sense la intervenció funesta de la comunitat moral. Potser pretenia així salvaguardar la moral individual, susceptible sempre als embats violents als que els empeny la vergonya, el desgrat, la necessitat inmediata... Potser temia que així deixaria entreveure l'home allò més profund, allò més feble que el posseia, allò tan enigmàtic que a tots els demés els lligava. I així fer-se com ell, i perdre l'honor, el respecte propi a allò propi, encara que d'errors i desatres es tracti.

Per mi, durant anys, ha estat aquesta expressió una font inesgotable de reflexions, que gairebé sempre acabaven amb una renúncia al judici, amb un "esperarem a veure que pensa realment aquell home". Però ara ja no puc cedir ni un mil·límetre en el meu raonament i haig de posicionar-me en contra de la seva idea. Ara veig que la seva proposta general, de conservació, de dignificació i superació de la vida humana el va empenyer cap errors tan grans com aquest. El va fer, entre d'altres coses, renunciar al "desprendiment", a aquella pèrdua de la que només és capaç un home.

(continuarà).

dimecres, 16 d’abril del 2008

Pj HARVEY: AGONIA MISTICA

El darrer disc de Polly Jean Harvey sorprèn en excés a aquells que mai havien gosat acostar-se a la música d'aquesta intèrpret, però potser també en gran mesura a aquells que ja la seguien. En ell el lirisme prima sobre la contundència, i la precisió dels arranjaments denota una mancança de força, però res d'això és casual. La intenció és transmetre quelcom que dificilment pot explicar-se d'una altra manera, ja sigui sols amb paraules, ja sigui sols amb música. Es tracta de intentar expressar aquella agonia tan personal i humana, que de tan personal a molts humans mai toca, però que quan toca fereix allò més profund de l'ànima. Per això esdevé finalment mísica, quan s'atreveix a escapar d'allò habitual, d'allò més fàcil que sempre havia volgut ferir l'artista, i es converteix finalment en una invocació macabre al desconcert de l'enfosament, a les fosques ombres de la decepció inadequada.

Qui escolti aquesta gravació sabrà que forma part de una nova forma d'entendre la música moderna, tradicional en el tractament, coneixedora de la història (inmutable) de la sensibilitat humana, però habituada a les noves possibilitats tècniques que ens ofereix el nou mileni.

PJ HARVEY: "White Chalk" (2007)

dimarts, 15 d’abril del 2008

AMERICA AMERICA

En aquests dies de tanta inmigració, de tanta emigració incompresa, de tants viatges que sovint ens no proporcionen tot allò que esperavem d'ells, és important visionar altra volta la gran pel·lícula de Elia Kazan titulada "América América".

Allí podem veure la titànica gesta de l'oncle del mateix Elia Kazan, anomenat Stavros per arribar a la terra promesa, però sobretot per escapar de Turquia, el seu país natal. La gesta, comparable a la del mateix Ulisses, destaca emperò per la seva cruesa, per la dura veritat de què ens empapa. Però és una gesta moderna, una utòpica moderna de la lluita de l'home contre el seu destí, contra allò que li havia imposat la vida i del que ell renega.

En la part tècnica, destaca la fastuosa banda sonora, una fotografia admirable, amb uns primers plans dignes del mateix Eisenstein, i sobretot la gran actuació del jove protagonista.

"América América" és una producció grega de 1963, dirigida per Elia Kazan.

GLORY TO THE FILMMAKER!

Aquest títol, ple de reminiscències cinèfiles, és el que dóna nom al darrer treball conegut de Takeshi Kitano. Es tracta de un film d'aquells que es poden dir inclassificables, que combina un gran imaginació amb una situació personal de crisi creadora. El resultat: un caos d'images i d'històries que aparentment no tenen gaire relació, però que, per altra banda, ens retornen a la motivació primera de tot espectacle: l'entreteniment.

Així és com Kitano ens ofereix un entreteixit de dues hores, composades en la seva primera part per una reflexió personal (alhora que còmica) sobre el significat del cinema (la narració de històries), que acaba degenerant finalment en una cúspide de despropòsits còmics, algunes paròdies de films recents i altres situacions inversemblants que només podrien haver sorgit d'algú experimentat en l'entreteniment domèstic japonès.

"Glory to the filmmaker" és una producció japonesa (Kitano Office) de 2007, dirigida per Takeshi Kitano.

AUTO-BENVINGUDA

Enhorabona lectors!
La versió preliminar de Paraules Buides ja està aquí. Ara la tenim en versió "Blogger", però aviat ja estarà disponible en una pàgina personal. Mentrestant, amics, aquí ja teniu un espai per a una discussió vertaderament interdisciplinar i crítica.Esper les vostres contribucions. Si voleu contactar, ja sigui per fer alguna contribució o per qualsevol comentari, per favor, escriviu a elsmeusblogs@gmail.com

Salut a tots i totes !